Pagini

8 ianuarie 2015

Sporturile de iarna - bucuria tuturor copiilor

Unul dintre cele mai frumoase sporturi de iarna, patinajul poate fi practicat de copiii de orice varsta din cadrul after school Creartes Land, dar si de adultii cu suflete tinere. Este un sport frumos, care ajuta copiii sa se dezvolte armonios si care poate fi completat in celelalte anotimpuri de patinajul pe rotile. Primele patine au fost construite din os de animal legate de picior cu piele de animal. În secolul XIII osul este înlocuit cu lemnul.  În secolul XVI olandezii au adus îmbunătăţiri patinelor adăugând şi metalul.


Ski-ul este un sport indragit de copiii de toate varstele. Inceperea acestui sport de la cele mai fragede varste face ca ski-ul sa dezvolte individul atat fizic, printr-o coordonare motrica buna, cat si in luarea deciziilor spatio-temporare in timp optim. Schiul, inainte de a deveni un sport atat de iubit si chiar o pasiune pentru unii dintre noi, era un simplu mijloc de deplasare pe zapada folosit de razboinici sau vanatori in timpul iernilor lungi si grele din tarile Scandinave si nordul Rusiei, istoria oferindu-ne dovezi clare ce dateaza de aproximativ 5 milenii.

Un alt sport indragit de copiii inscrisi in after school-ulul nostru este sania. Sania a apărut ca sport în secolul XVIII, când, lângă Sankt Petersburg, au fost organizate câteva competiţii. În România, apariţia saniei ca sport se situează în jurul anului 1909, la Sinaia. Timp de mai mulţi ani rămâne apanajul unor cercuri restrânse de turişti, care frecventau deopotrivă staţiunile elveţiene şi Sinaia. În 1912 este înfiinţată Federaţia Societăţilor de Sport din România, în cadrul căreia funcţiona Comisia pentru Sporturile de Iarnă. Primele concursuri au loc pe una din pantele versantului Furnica, pe o pârtie de 400-600 de metri.

7 ianuarie 2015

Curiozitati interesante despre apa

Apa a reprezentat dintotdeauna un subiect interesant atat pentru populatie cat si pentru cercetatori, insa exista cateva curiozitati referitoare la acest domeniu care sunt mai putin cunoscute de publicul larg. Mai jos se regasesc unele din cele mai interesante lucruri despre apa, pe care le-am discutat alaturi de cei mici la cursurile de la after school.

Sunetul se propaga mult mai repede prin apa decat prin aer. Prin apa sunetul circula de 5 ori mai rapid decat prin aer, datorita densitatii mediului.

Creierul este alcatuit in proportie de 78% apa. Uimitor, nu? De asemenea, corpul uman are un continut de apa in proportie de 70%.

Stii cand iti va fi sete? Se pare ca senzatia de sete apare in momentul in care omul incepe sa piarda din organism 1% din apa. Asadar, bea apa mai des si nu lasa organismul sa se dezhidrateze.

Apa are mai mult de trei stari de agregare, oamenii de stiinta deosebind 5 stari diferite de apa in stare lichida si 14 in stare solida.

La minus 120 de grade celsius, apa va avea o stare vascoasa, dar la o temperatura mai joasa decat minus 135 grade, ea se va transforma in “apa de sticla”. Apa de sticla – este o substanta solida, care nu are o structura cristalina, la fel ca si sticla.


Aproape intreaga masa de apa pe pamant nu este potabila. Putem consuma doar 3% din intreaga masa a apei, dar si cele 3% de apa nu sunt disponibile, deoarece cea mai mare parte de apa potabila se contine in ghetari.

Ai idee cu ce anume se purifica apa de mai bine de 100 de ani? Afla acum, daca nu stiai, ca solutia de clor este cea care o purifica. De exemplu, pentru 100.000 litri de apa, sunt necesari 50 ml de clor.

Acestea, dar si alte informatii interesante arata clar importanta apei in viata de zi cu zi, in multe domenii. Ca o ultima informatie, tine cont de faptul ca este bine sa consumi minim 2 litri de apa pe zi, apa care trebuie sa fie insa cat mai curata.

1 septembrie 2014

First Aid for Kids

Natura din jurul copiilor nu este totdeauna prietenoasa motiv pentru care  trebuie să-i pregătim pentru situaţii excepţionale. În saptămâna ştiinţelor naturale copiii din cadrul programului de after school de la Creartes Land au participat la o lecţie de prim ajutor. 

Toti parintii doresc sa isi protejeze copiii de pericole si accidente - supravegherea directa a copiilor, securizarea casei precum si delegarea unor persoane responsabile pentru supravegherea copiilor atunci cand parintii nu sunt prezenti sunt metode relativ sigure pentru a proteja copiii. Accidentele insa se intampla fie ca sunt usoare sau grave iar atunci cand se intampla orice parinte sau persoana delegata sa aiba grija de un copil trebuie sa cunoasca masurile de prim ajutor medical pe care trebuie sa i le acorde copilului. Aceste masuri de prim ajutor medical aplicate corect si rapid pot impiedica agravarea situatiei si pot chiar salva viata celui mic. 

De aceea este utila participarea la cursuri de prim ajutor. La Cursurile de Prim Ajutor pentru Copii, instructorul preda teoretic si practic masurile de prim ajutor, lucrand cu fiecare participant pe manechin si simuland situatiile de stres cand trebuie sa actionam rapid pentru a salva o viata. Cursul de prim ajutor medical este o versiune adaptata a sesiunilor de cursuri prim ajutor organizate in general de Crucea Rosie Romana, cu insistenta pe manevrele efectuate la copii in situatii ca: electrocutare, inec, accident rutier, sufocare, hemoragii, plagi, entorse, luxatii, fracturi, arsuri, insolatie, intoxicatii, convulsii. De asemenea, este necesar ca participantii sa stie ca toate cunostiintele dobandite trebuie reimprospatate periodic la cursuri de prim ajutor pentru a putea mentine viteza de reactie si corectitudinea aplicarii manevrelor atunci cand e nevoie.

29 august 2014

Fenomenele naturale

În săptămâna ,,The Natural Science Week” copiii din  cadrul after school-ului Creartes Land au exploarat misterele naturii. De la schimbări meteorologice, caracterisitici climaterice în funcţie de regiune geografica la clubul Encilopedia curioşilor am studiat fenomenele naturale. Aşa am aflat ca fenomenele naturale sunt un lucru care surprinde prin raritatea şi nouatatea sa, apariţiune extraordinară pe cer sau întamplare rară. Prin imagini, documentare si reportaje video am trecut în revistă câteva din fenomenele naturale din intreaga lume:

Fulgerul vulcanic
Vulcanii şi fulgerul sunt unele dintre cele mai impresionante fenomene naturale, existând chiar şi varianta combinată, de "fulger vulcanic". Dupa cum îi spune şi numele, fenomenul este de fapt o furtună cu fulgere, ce apare în mijlocul unei erupţii vulcanice.
Se pare că, în momentul în care un vulcan erupe, proiecteaza în atmosfera resturile încarcate pozitiv. Acestea actioneaza asupra sarcinilor negative, ceea ce duce la un fulger în mijlocul eruptiei şi, evident, la o imagine apoteotică.

Brinicle
Formaţiuni de gheaţă bizare, aceste brinicle sau "stalactite de gheaţă" reprezintă sloiuri de gheaţă submarine. Cand apa marii îngheaţă, se formează o mixtură de apă sărată mai densa care tinde să se scufunde încet. Din cauza temperaturile extreme, însă, apa de sub aceasta mixtură îngheaţă, rezultând sloiuri de gheaţă gigant.

Penitentes
Piscurile de gheaţă din Chile şi Argentina se găsesc pe câmpiile înalte, de peste 4.000 de metri deasupra nivelului mării. Acesti ţepi pot ajunge pana la 4-5 metri, dând uneori impresia unor păduri de gheaţă. Structurile uimitoare se formează în aerul uscat şi rece, atunci cand apa din zăpada se transforma direct în vapori, fara a se topi mai întâi.

Furtuni supercelulare
Cele mai periculoase şi cele mai înspaimântătoare tipuri de furtuni sunt cele supercelulare. Aceste furtuni au tendinţa de a se roti şi de a crea tornade sau alte fenomene extreme cum ar fi grindina, rafale şi fulgere puternice. Din fericire, apar foarte rar, pana acum înregistrandu-se cazuri doar în America Centrala, în timpul lunilor de primavară.

Curcurbeie de foc
Arcul circumorizontal sau curcubeul de foc, cum mai este numit, reprezinta un fenomen impresionant care nu are legatura nici cu focul, nici cu apariţia curcubeului. Dungile de foc, în culori impresionante, apar în SUA, în timpul verii. Fenomenul apare în momentul în care soarele este la cel putin 58 de grade deasupra orizontului, iar lumina trece prin nori "cirrus", nori de înaltă înălţime.


Gogoşile de zăpadă

Sub anumite temperaturi şi condiţii meteo, o masa de zăpadă poate cadea sau poate fi suflata de vant. Bulgarele rezultat se roteste pe zapada, iar la un moment dat mijlocul se desprinde, ramanand acea forma de gogoaşă de zăpadă. 

28 august 2014

Cele 7 minuni ale lumii

Calatoria in timp este o ocazie unica de a cunoaste misterele din istoria artei. Copiii de la after school profita de fiecare ocazie aparuta pe drumul catre trecut motiv pentru care se intreaba care sunt cele sapte minuni ale lumii antice.

,,Cea mai veche versiune cunoscută a listei îi aparține lui Antipater din Sidon și a fost elaborată în secolul al II-lea î.Hr.; se pare că se bazează pe ghidurile populare printre călătorii eleni și cuprinde doar clădiri din jurul Mării Mediterane, unde siguranța călătoriilor era oarecum asigurată. 

Cele șapte minuni erau considerate minuni deoarece erau printre cele mai populare destinații; încă din 1600 î.Hr. turiștii au zgâriat inscripții pe monumentele din Valea Regilor în Egipt (în acea perioadă Sfinxul avea deja o mie de ani). Toate minunile erau construcții antropice; destinațiile naturale nu erau incluse, nefiind populare. Cele 7 minuni ale lumii antice sunt: Marea Piramidă din Giza, Grădinile suspendate ale Semiramidei, Templul zeiței Artemis din Efes, Statuia lui Zeus din Olympia, Mausoleul din Halicarnas, Colosul din Rhodos şi Farul din Alexandria.

In lista inițială a lui Antipater, Farul din Alexandria era înlocuit cu Zidurile Babilonului. Lista de mai sus a fost folosită începând cu secolul al VI-lea d.H. Dintre aceste minuni, singura care s-a păstrat este Marea Piramidă din Giza. Existența Grădinilor suspendate nu a fost încă dovedită 100%. Înregistrările istorice indică faptul că celelalte cinci minuni au fost distruse prin dezastre naturale. Templul zeiței Artemis din Efes și Statuia lui Zeus din Olympia au fost distruse de incendii, iar Farul din Alexandria, Colosul din Rodos și Mausoleul din Halicarnas au fost distruse de cutremure”. 

27 august 2014

Efectul activitatilor practice asupra dezvoltarii personalitatii copiilor

Clubul de bricolaj este locul în care copiii de la after school experimentează şi îşi pun în practică cele mai frumoase idei. În săptămâna Games & Toys profesoară de arte plastice Ana Traci a lansat provocarea că fiecare copil prin joc să realizeze un colaj din hârtie  şi alte materiale textile care să reprezinte o impresie din vacanţa mare. Cu amintiri proaspete copiii şi-au adus aminte de plaja, mare, munte şi alte destinaţii de vacanţă. În procesul de creaţie copiii au aflat care este avantajul confecţiilor de jucării. Astfel de jucării sunt pentru copii practici; sunt educative și nu doar distrează copilul dar îl și învață să țeasă, să coasă, să deseneze, etc. Ele stimulează creativitatea copiilor și sunt foarte educative. 

Într-un articol de specialitate scris de profesorul de învaţământ primar şi preşcolar Nistor Cosmina scrie:
,,Şcoala este ca o lume fermecată, plină de basm şi feerie, este lăcaşul unde se pun bazele ,clădirii’ fizice şi spirituale a ,,puiului de om’’. Doar ,,zâna’’, modelatoarea de suflete şi minţi, ştie, cu mult tact şi răbdare, să-i treacă pragul palatului fermecat pentru a îmbrăca haina plină de vrajă şi mister a basmului, a jocului, a cântecului şi a poeziei.

Pedagogul american Bruner (1970) consideră că „oricărui copil, la orice stadiu de dezvoltare i se poate preda cu succes, într-o formă intelectuală adecvată, orice temă”, dacă se folosesc metode şi procedee adecvate stadiului respectiv de dezvoltare, dacă materia este prezentată „într-o formă mai simplă, astfel încât copilul să poată progresa cu mai multă uşurinţă şi mai temeinic spre o deplină stăpânire a cunoştinţelor”. Educaţia extracurrriculară (realizată dincolo de procesul de învăţământ) îşi are rolul şi locul bine stabilit în formarea personalităţii copiilor noştri. Educaţia prin activităţile extracurriculare urmăreşte identificarea şi cultivarea corespondenţei optime dintre aptitudini, talente, cultivarea unui stil de viaţă civilizat, precum şi stimularea comportamentului creativ în diferite domenii. Începând de la cea mai fragedă vârstă, copiii acumulează o serie de cunoştinţe punându-i in contact direct cu obiectele şi fenomenele din natură.

Scopul activităţilor extraşcolare este dezvoltarea unor aptitudini speciale, antrenarea elevilor în activităţi cât mai variate şi bogate în conţinut, cultivarea interesului pentru activităţi socio-culturale, facilitarea integrării în mediul şcolar, oferirea de suport pentru reuşita şcolară în ansamblul ei, fructificarea talentelor personale şi corelarea aptitudinilor cu atitudinile caracteriale. Activităţile extraşcolare se desfăşoară într-un cadru informal, ce permite elevilor cu dificultăţi de afirmare în mediul şcolar să reducă nivelul anxietăţii şi să-şi maximizeze potenţialul intelectual”.

26 august 2014

Efectul jocurilor pe calculator

Jocurile pe calculator ocupa copiilor foarte mult timp si deseori le distrage atentia de la teme si lectura. In pas cu tehnologiile contemporanietatii copiii sunt acaparati de calculator si de jocurile viu colorate motiv pentru care jocurile traditionale sunt date uitatii. La granita dintre util si dependenta copiii de la after school Creartes Land Bucuresti au discutat despre avantajele si dezavantajele noilor tehnologii. 

In cadrul clubului Enciclopedia curiosilor copiii au aflat ca:

,,Imaginația în timpul jocului este importantă pentru dezvoltare. Prin urmare, atunci când un copil se așează la calculator, acesta este limitat, deoarece mecanismul jocului – reprezintă un algoritm pregătit. Jocul redă imaginația autorilor – a adulților și, toata creativitatea copilului – rămâne lipsită de substanță. Prin urmare, copiii preferă jocurile electronice în detrimentul celor tradiționale, pentru că primele nu necesită efort, sunt mai ușoare și mai rapide. 

Pasiunea pentru jocurile pe calculator poate descuraja de fapt, pasiunea pentru lectură. Cititul - înseamnă efort din greu, pentru a transforma cuvintele în imagini, pentru a manifesta empatie fata de eroi. În jocul pe calculator toate aceste etape pot fi ușor omise.

Un plus al jocului tradițional este implicarea în activitate a grupurilor de copii. Acest lucru înseamnă că copilul învață să coopereze, să stabilească reguli şi este responsabil de respectarea acestora. Un joc pe calculator, este de fapt, unul egoist.

În timpul jocului, copiii acumulează tensiunea musculara, fie că este vorba de jocurile tradiționale, fie la calculator. Și dacă în timpul jocului tradițional tensiunea este eliberată în urma unor acțiuni fizice (alergat, țipat), atunci în timpul jocului online acest lucru nu se întâmpla. Tensiunea musculară neeliberată implică reacții agresive. Dacă veți încerca să luați calculatorul de la copilul implicat într-un joc – veți primi in schimb agresiune. Acest fapt nu depinde de caracterul copilului şi nici de educație, corpul protestează – a acumulat energie din emoții.”