Pagini

30 octombrie 2013

Sa invatam engleza prin povesti!

“We all need stories for our minds just as much as we need food for our bodies.”
Andrew Wright

Inca din cele mai vechi timpuri, basmele au fost recunoscute ca fiind o forma importanta de comunicare pentru oameni. Poate ca de aceea si cei mai mici dintre noi cunosc foarte multe despre povesti, stiu la ce sa se astepte si cum sa reactioneze in anumite situatii intalnite in povestile pe care cu atata dragoste le citesc bunicii ori parintii.

Copiii au un talent innascut de a invata limbi straine, ei invata mult mai repede si mult mai usor decat adultii atunci cand sunt expusi unui mediu natural de invatare, unor situatii de comunicare reale si unor practici pedagogice ce fac procesul de invatare sa para plin de inteles, placut  si util.

"Astfel de practici pedagogice au in centrul lor copilul si dezvoltarea abilitatilor sale de comunicare ce ii vor permite sa transmita intelesuri si mesaje in contexte sociale reale" ne-a transmis specialistul nostru de la after school.

Copiilor le place sa li se spuna povesti!

Spunandu-le copiilor povesti vom crea pentru ei un mediu de invatare placut si pe care il inteleg. Povestile reprezinta o unealta de mare pret in predarea unei limbi straine deoarece, prezentand experiente de viata asemanatoare celor pe care le traim si noi, ele par o sursa autentica si credibila de cunoastere. Povestile fac informatiile prezentate mai usor de tinut minte deoarece ne implica in actiunile personajelor si ne invita sa dam sens celor invatate intr-un mod activ.

Ascultand povesti, cei mici isi dezvolta capacitatea de a intelege limba vorbita si de a se concentra asupra unui mesaj primit.  De asemenea, cei mici isi dezvolta strategii de invatare ce implica ascultarea pentru a intelege sensul textului, ascultarea pentru descoperirea anumitor detalii din text sau emiterea unor ipoteze cu privire la cele ce urmeaza sa se intample in text.

Prin povesti copiii vin in contact cu valori culturale diferite de ale lor, isi ascut memoria si isi dezvolta abilitatea de a trage concluziis au a ghici anumite intelesuri. Atunci cand le spunem povesti copiilor le oferim sansa sa foloseasca limba engleza in mod creativ, sa integreze informatii invatate din alte surse si sa devina mai increzatori in capacitatea lor de a se exprima spontan. 


Putem sa le citim copiilor povesti chiar si atunci cand ei sunt la inceput in procesul de invatarea a unei limbi straine cu conditia ca povestile alese sa fie cunoscute de catre copii in limba lor nativa, sa fie previzibile si sa contina cateva cuvinte pe care cei mici le-au invatat intr-o lectie anterioara. Pentru inceput se va opta, bineinteles, pentru povesti ce au ca tema familia, casa sau scoala, medii pe care copiii le cunosc bine.

Aceste povesti trebuie sa fie repetitive si sa foloseasca aceleasi formule in mod regulat si predictibil pentru ca cei mici sa le retina usor si sa le poata mai apoi folosi pentru a se exprima cu privire la textul povestit. Acest model repetitiv in poveste poarta numele de paralelism si le permite elevilor atat sa devina ascultatori activi cat si sa invete elemente de limba intr-un context natural.

Informatiile prezentate cu ajutorul povestilor sunt usor de memorat deoarece multe dintre cuvinte se repeta, acest lucru incurajandu-i pe cei mici sa participe activ. Folosirea repetata a unor structuri in cadrul povestilor pe care le spunem copiilor ii incurajeaza pe acestia sa anticipeze ce urmeaza sa se intample si sa isi foloseasca imaginatia.

29 octombrie 2013

Istoria muzicii : Franz Schubert

Nascut in Viena in 1797, Franz Schubert a fost invatat de tatal si fratele lui mai mare sa cante la pian si la vioara. In cateva luni a invatat mai multe lucruri despre pian decat stia tatal sau. Cand familia a descoperit talentul lui Franz, au facut tot ce au putut cu un venit mic, pentru a-i asigura o educatie buna. 

Totusi, Schubert a deveni un simplu profesor. In tot acest timp cat a predat, a compus foarte mult si a scris muzica neascultata de nimeni in afara de el; scria doar pentru distractie. Timp de 2 ani a compus 2 simfonii si intre 200 – 300 de cantece, incluzand superpiesa “Gretchen am Spinnrade”, scrisa de el la varsta de 17 ani. Cantecele sale i-au adus faima, el putea compune in fond cantece fara sa se gandeasca. 


Datorita atractiei sale pentru pian si vocea umana, numele lui Franz Schubert este asociat cu precadere cu “liedul”. In general, versurile care l-au inspirat pe muzician apartin poetilor romantici, tematica pieselor fiind si ea identica cu cea abordata de acestia.

Va propunem sa ascultati una din cele mai cunoscute compozitii ale sale:
http://www.youtube.com/watch?v=sXGgKiYSVuE 

Pentru mai multe informatii legate de istoria muzicii, va asteptam cu drag la after school.

28 octombrie 2013

Experiment haios - Cerneala invizibila

Puteti  sa incercati o activitate distractiva cu cei mici care sunt atrasi de stiinta!

Cu ajutorul unui betisor de urechi sau o pensula pentru desen, incurajeaza-l sa scrie mesaje sau sa picteze pe o foaie  alba de desen, folosind sucul de lamaie. 

Lasa urmele sa se usuce o perioada, dupa care aseazati un bec aprins cat mai aproape de "opera de arta", pana cand scrisul devine vizibil, pe masura ce sucul de lamaie uscat se face tot mai maron la nuanta. 

Noi am incercat asta la after school, iar rezultatul a fost spectaculos. 

Transformarea aceasta ii va captiva pe cei mici !

24 octombrie 2013

Carte cu povesti de seara

          Colega noastra de la after school, doamna invatatoare Elena Sava ne marturiseste din experienta sa de mamica:
        “O poveste citită unui copil dureaza mai mult pentru că nu implică doar cititul, dar mai ales afectiune! Copiii adoră să fie imbratisati, mângâiaţi, ocrotiti în timp ce li se citeşte. Este bine ca cititul de seară să fie ultimul lucru care pe care il face seara, de multe ori copiii adorm dupa doar cateva pagini.
       Fetita mea, probabil la fel ca toti copiii, iubeste nespus sa-i citesc povesti seara si multe finaluri de poveşti raman nespuse pentru ca adoarme.
         Astfel de momente sunt benefice pentru a intari relatiile dintre parinti si copii, noi ca parinti ne relaxam si uitam pentru cateva clipe de grijile cotidiene iar copii au parte de dragostea si afectiunea noastra dupa care au tanjit o zi intreaga.
        Aseara, de pilda, i-am citit din cartea cu Apolodor si a fost fascinata de peripetiile acelui pinguin! A privit cu interes si imaginile pana ce … Mos Ene a venit pe la gene”

   Cartea cu Apolodor, de Gellu Naum
             
           Plecat in cautarea fratilor lui din Labrador, Apolodor trece printr-o multime de peripetii, care de care mai palpitante, integrandu-se unor medii si spatii geografice diferite, calatorind pe uscat, pe apa, prin aer, ca in final, dupa ce-si regaseste neamurile, sa hotarasca sa se inapoieze la Bucuresti, sfasiat de dorul prietenilor de la circ.

          Cea de-a doua parte a "Cartilor cu Apolodor" ni-l prezinta pe erou in compania a doi prieteni nedespartiti si fideli -- cangurul Ilie si leul Amedeu -- in diferite ipostaze si imprejurari: la carnaval, la schi, la plaja etc. Aproape toate intamplarile sunt povestite cu haz si constituie un minunat prilej pentru poet de a ilustra anumite invataminte sau norme de conduita.

Prima Carte cu Apolodor

La circ, in Targul Mosilor,

Pe gheata unui racitor,
Traia voios si zambitor 
Un pinguin din Labrador.
-Cum se numea?-Apolodor.
-Si ce facea?-Canta la cor.
Deci, nu era nici scamator, 
Nici acrobat, nici dansator;
Facea si el ce-i mai usor:
Canta la cor.(Era tenor)
Grasut, curat, atragator
In fracul lui stralucitor
Asa era Apolodor.
Dar intr-o zi Apolodor,
Spre deznadejdea tuturor
A spus asa:-Sunt foaaarte trist!
Imi place viata de corist
Dar ce sa fac? Mi-e dor, mi-e dor
De fratii mei din Labrador!
O, de-as putea un ceas macar 
sa stau cu ei pe un ghetar...
Apoi a plans Apolodor.
Cand l-a vazut pisoiul Tit 
Plangand cu hohot si sughit
I-a spus:-Prietene, ti-as da
Mustata si codita mea,
As da o litra de caimac ,
As da orice sa te impac
Zau, nu mai plange, te implor!!
Dar el plangea:-mi-e dor, mi-e dor
De fratii mei din Labrador!

23 octombrie 2013

Cum invatam copii sa-si faca curat in camera?

Camera copilului este spatiul lui personal, nu este doar locul unde dorm ci si locul unde se joaca, unde invata si se relaxeaza. Este important, cu timpul,  sa responsabilizam copii pentru modul cum arata camera lor.
Invatandu-l pe copil de mic sa-si faca curat in camera va avea consecinte benefice atat pentru parinti cat si pentru copii. Acest lucru il va ajuta sa-si dezvolte abilitati pe care mai tarziu le va folosi in viata.
Ca parinte, nu este de ajuns  doar sa spui simplu – “ trebuie sa faci curat in camera ta” si copilul  sa se conformeze. Un dormitor dezordonat, plin de jucarii pe jos va parea o sarcina greu de realizat pentru el. Pentru inceput, puteti face curat impreuna, dandu-i sarcini usoare si placute pentru ei. Explica tot ceea ce faci – pe intelesul lui si felicita-l cand ia initiativa.
Puteti cere ajutorul jucariei preferate – aceasta poate sa va  “supravegheze” pana terminati de facut curat in camera. Puteti creea o poveste in timp ce faceti curat, puteti sa  repetati poezia de la scoala sau va faceti planuri pentru weekend.

Responsabilitatea este o atitudine in aceeasi masura in care este si o aptitudine. Un copil nu stie ca trebuie sa isi puna jucariile la loc sau ca trebuie sa ajunga la timp la scoala daca nu este invatat sa o faca. Cel mai bun mod prin care parintii ii pot invata pe copii sa fie responsabili este putin cate putin in fiecare zi.

21 octombrie 2013

Copiii si matematica

Matematica este un subiect care pune in dificulate majoritatea copiilor. Unul dintre principalele motive este ca ei nu ințeleg conceptul de numere. Profesorii si parintii ar trebui sa adopte o strategii diferite, practice si captivante pentru a le oferii copiilor sansa sa descopere tainele matematicii.

Un exemplu pe care-l putem da este cel al sumelor de tip Gauss:

1+2+3+…+100 = 101x 50 = 5050 sau

1+2+3+…+100 = (100 x 101 ) : 2 = 10100: 2 = 5050

50 -  numarul grupelor de numere care adunate doua cate doua  au suma 101
100= nr. termenilor
101= suma primului si a ultimului termen
    2= scriem  suma in 2 moduri, o data cu termenii  in ordine crescatoare si o data in ordine descrescatoare.

            Acest mod ingenios de calcul a fost descoperit de un copil care a devenit,  mai apoi, unul dintre cei mai mari matematicieni ai lumii, si anume  Karl Friedrich Gauss( 1777-1855).


Intr-o zi facand o nazdravanie, a fost pedepsit sa stea in genunchi la vestitul colt cu graunte,  pana va aduna mintal toate numerele naturale de la 1 la 100 inclusiv.
             Inainte de a ajunge la coltul cu pricina spre a-si executa pedeapsa, copilul,  in al doilea an de scoala primara, i-a dat rezultatul : 5050.
             Surprins, invatatorul, l-a intrebat cum a facut calculul iar  acesta i-a raspuns ca a grupat termenii doi cate doi astfel incat suma fiecarei grupe sa fie aceeasi,  adica101.

1+100 =101
2+  99 =101
3+  98 =101
…………
50+51=101

Cum erau 50 de grupe, baiatul a descoperit ca suma primelor 100 de numere este 5050.
      50 x 101= 5050
Uimit de inteligenta copilului,  invatatorul l-a absolvit de pedeapsa si din acel moment si-a schimbat complet parerea fata de micul Gauss.

Va asteptam cu drag la Creartes Land  after school pentru a patrunde in tainele matematicii si sa descoperim impreuna cat de frumoasa este matematica!

16 octombrie 2013

Dezvoltarea atenţiei la copii

Prin sarcini simple care se pot desfăşura în orice context, putem contribui la dezvoltarea atenţiei la copii. Importanţa este dozarea energiei şi a dispoziţiei  pentru a face acest lucru.

În perioadă şcolară mică atenţia este destul de instabilă. Copilul nu dispune de atenţie distributivă, de aceea orice factor perturbator poate întrerupe concentrarea care şi aşa este de scurtă durată.


Caracterul activ al atenţiei spontane a copilului poate fi menţinut prin măiestria şi răbdarea învăţătorului, prin lecţii bine organizate, interesante, prin conţinuturi adaptate şi selectate după nivelul de înţelegere. 


Noutatea, imprevizibilul, expresivitatea, schimbarea metodelor de lucru sunt căi de menţinere a atenţiei la after school!

Concentrarea pe activitatea de învăţare asigură înţelegerea. Astfel atenţia voluntară este adesea solicitată.Treptat, copilul îşi mobilizează singur atenţia voluntară, se obişnuieşte cu efortul şi reuşeşte să blocheze o parte din factorii perturbatori. Acest salt calitativ se datorează creşterii interesului pentru învăţare, motivaţiei, experienţei dobândite, dar şi dezvoltării proceselor psihice.

Formele de neatenţie sunt multiple şi se pot datora distragerilor (orientarea atenţiei spre altceva), caracterului neinteresant al lecţiilor, repetiţiilor exagerate, evenimentelor cotidiene care “macină“ interiorul copilului. Oboseală şi stările de boală pot fi şi ele cauze ale lipsei de concentrare.
Există o curbă a atenţiei de care trebuie ţinut cont în programarea activităţilor. Luni capacitatea de concentrare este mai mică, apoi creşte şi scade din nou vineri. Prima oră de curs este afectată de o discretă stare de somnolenţă, ultima de oboseală.

Ritmul neadecvat, agitaţia, frică, pot slăbi eficientă şi interesului copiilor pentru activităţi. Cadrele didactice trebuie să dozeze corect temele date, iar părinţii trebuie să analizeze solicitările cărora copilul trebuie să le facă faţă, să ţină cont de alternarea perioadelor de activitate cu perioade de odihnă, de relaxare şi de joacă.

Creartes After School vine în sprijinul părinţilor şi al elevilor în vederea  completării procesului instructiv – educativ, propunandu-şi o utilizare eficientă a timpului petrecut în afara şcolii. Pentru noi, fiecare copil este unic şi fiecare părinte ne spune o poveste importantă de viaţă. Ne dorim să avem o abordare cat mai corectă ȋn raport cu nevoile copilului, pentru a oferi ȋntregii familii o experienţă cu adevărat placută.

Un exemplu de activitate care stimulează capacitatea de concentrare a atenţiei copilului este rezolvarea de jocuri de tip puzzle.

Propune-i copilului să cumpăraţi unul impreună, în funcţie de domeniul care il interesează şi pe el şi rezolvaţi-l impreună. O modalitate de a creşte dificultatea rezolvării unui puzzle este de a cere copilului să nu priveasca decat o singură dată, la inceput, imaginea pe care urmează sa o reconstruiască din piese. Puzzle-ul ii exersează copilului capacitatea de concentrare şi perseverenţa!